Startsida / Inlägg

Kändisarna säljer sig

av Magnus Sundholm

Super3Det fanns en tid när amerikanska skådisar drog till Japan, Australien och Sydafrika för att göra tv-rekalm.

Att göra det på hemmaplan hade varit att förstöra ”varumärket”.

Super Bowl visade att det är andra tider nu.

Super1Totalt uppges 38 kändisar ha hjälpt till att kränga allt från Kia till Budweiser och Snickers.

Bland de som sålde sig noterar vi Ryan Reynolds, William Dafoe, Amy Schumer, Seth Rogen , Christopher Walken och Helen Mirren.

Super4Att företagen vräker ut miljoner på att få kändisarna att ställa upp innebär inte att reklamen betalar sig.

– För många reklamfilmer med kända personer förstärker inte nyckelprodukternas fördelar, vare sig det är funktionellt eller känslomässigt, säger marknadsföringsprofessorn Charles Taylor.

Super2Han får medhåll av Gerry Philpott, vd för E-poll market research.

– Det är stor risk att kändisen får all uppmärksamhet och att företaget glöms bort.

30 sekunders reklamtid under Super Bowl kostade 42,5 miljoner kronor.

Instagram

Follow on Bloglovin
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Bea Blom
  • Nöjeschef: Ylva Niklasson
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB