Startsida / Inlägg

Recension: Du gör mig galen!

av Stefan Hedmark

”Du gör mig galen!” har svensk biopremiär i dag. Regi: David O Russell. I rollerna: Bradley Cooper, Jennifer Lawrence, Robert De Niro. Handling: Efter åtta månaders intensiv terapi släpps Pat Solitano (Bradley Cooper) ut bland allmänheten igen. Han flyttar in hos sina föräldrar och planerar att återförenas med sin fru, trots att det är dödfött. Så träffar han Tiffany (Jennifer Lawrence)…

Hedmark:

Häromdagen fick Jennifer Lawrence en Oscar för sin insats i den här filmen och nu får svenska biobesökare chansen att se vad hon hyllas för. Det är en romantisk dramakomedi där vi följer två bräckliga själar, spelade av henne och Bradley Cooper. Båda har ett plågsamt förflutet, men den stora frågan nu är hur de tänker sig att framtiden ska se ut. Coopers föräldrar (Robert De Niro, Jacki Weaver) är bekymrade – och det blir inte mindre struligt av att pappan lider av tvångsbeteende. Regissören David O Russell skildrar känsligt lidandet, med erfarenhet i ryggen då hans son lider av både tvångsbeteende och en bipolär störning.

Filmen tappar lite under de sista 45 minuterna, men det är ändå underhållande och oförutsägbart, med fantastiska skådespelare. Precis som i regissörens förra film, ”The fighter”, är berättelsen väl grundad i sin skildring av en brokig arbetarklassfamilj.

Bäst i filmen: Coopers självbedrägeri, Lawrences behov av att provocera, De Niros ängslighet… skådespelarna ger verkligen kött och blod åt rollfigurerna som liksom i ”The fighter” känns så nära verkligheten man kan komma.

Sundholm:

Det är ingen lätt uppgift David O Russell har tagit sig an när han tacklar både drama och rom-kom. Trots att det inte borde fungera lyckats han ändå skapa en oförutsägbar historia som inte bara är känslomässig, hjärtskärande och dramatisk utan också skruvat rolig. Jennifer Lawrence är lysande, både som hög och låg, och Bradley Cooper visar att hans starka insats i drogthrillern ”Limitless” 2011 inte var någon tillfällighet. Extra plus till Robert De Niro som gör sin första riktigt bra roll på länge.

Bäst i filmen: Det ständigt närvarande kaoset som hela tiden balanserar på gränsen till urspårning.

Follow on Bloglovin
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg